Φαινόμενα κακοδιοίκησης και κακοδιαχείρισης, που κόστισαν
εκατοντάδες χιλιάδες ευρώ στην Ελληνική Αεροπορική Βιομηχανία, η οποία οδεύει
προς αναδιάρθρωση με απόφαση της κυβέρνησης, φέρνουν στο φως έλεγχοι που
διενήργησαν επιθεωρητές του Σώματος Ελεγκτών Δημόσιας Διοίκησης και οικονομικοί
επιθεωρητές, έπειτα από καταγγελίες για σοβαρές ατασθαλίες σε ζητήματα
διοικητικής και οικονομικής διαχείρισης...
πηγή:enet.gr
Η εντολή ελέγχου δόθηκε από το γενικό επιθεωρητή Δημόσιας
Διοίκησης και τα αποτελέσματα των ελέγχων ήταν ιδιαιτέρως αποκαλυπτικά...
Πρόκειται για αποτελέσματα ερευνών που δίνουν τώρα άλλοθι στην κυβέρνηση να
προχωρήσει στο σχέδιο αναδιάρθρωσης της εταιρείας, γεγονός που αναμένεται να
οδηγήσει, εκτός των άλλων, και σε αθρόες απολύσεις εργαζομένων κατ' επιταγήν
της τρόικας.
Μεταξύ των άλλων, διαπιστώθηκε ότι είχαν δαπανηθεί μεγάλα
ποσά για τη σύναψη συμβάσεων με εξωτερικούς νομικούς συνεργάτες, χωρίς να έχει
προβληθεί τέτοια ανάγκη από τη νομική υπηρεσία της εταιρείας, η οποία είναι
πλήρως οργανωμένη και στελεχωμένη. Τα ποσά που δόθηκαν σε δικηγορικά γραφεία
έφταναν σε δεκάδες χιλιάδες ευρώ και αφορούσαν νομικές συμβουλές για διάφορα
ζητήματα της εταιρείας. Ομοίως βρέθηκαν δαπάνες μη αιτιολογημένης σκοπιμότητας
για συμβούλους επικοινωνίας και άλλους συμβούλους.
Παράλληλα, διαπιστώθηκε ότι γινόταν ανάθεση σοβαρού
κατασκευαστικού έργου σε υπεργολάβους, χωρίς κριτήρια επιλογής αναδόχου, χωρίς
χρονοδιαγράμματα υποχρεώσεων και δεσμεύσεων του αναδόχου και χωρίς μεθοδολογία
πιστοποίησης του παρασχεθέντος υπεργολαβικού έργου για προγράμματα στα οποία
απασχολούνταν εκ παραλλήλου και προσωπικό της ΕΑΒ.
Επισημάνθηκαν επίσης υπέρογκες αμοιβές για υπερωριακή
απασχόληση οδηγών. (Ο οδηγός του προέδρου ελάμβανε μέχρι και 32.070 ευρώ
ετησίως για υπερωρίες και ο οδηγός του διευθύνοντος συμβούλου μέχρι και 32.389
ευρώ ετησίως)
Παρά τη δύσκολη οικονομική θέση της εταιρείας, υπήρχε
πλήθος μη αναγκαίων επιχορηγήσεων περί τα 100.000 ευρώ ετησίως σε διάφορους
φορείς, συλλόγους, σωματεία, ιδρύματα κ.λπ. Να σημειωθεί ότι για τη λειτουργία
της εταιρείας είχαν συναφθεί ομολογιακά δάνεια με την εγγύηση του ελληνικού
Δημοσίου συνολικού ύψους κατά την ελεγχόμενη περίοδο 730 εκατ. ευρώ. Επειδή η
εταιρεία βρισκόταν σε αδυναμία εξυπηρέτησης των δανείων, κατέπιπταν οι
εγγυήσεις και τα δάνεια εξοφλούνταν από το Δημόσιο.
Ακόμη διαπιστώθηκε ότι δύο ιατροί που υπηρετούσαν στην
ΕΑΒ εργάζονταν παράλληλα και στο ΙΚΑ και μισθοδοτούνταν και από τους δύο φορείς
για τις ίδιες ώρες εργασίας. Ο ένας εκ των δύο ιατρών, μάλιστα, αντιπροσώπευε
και εταιρεία παροχής υπηρεσιών υγιεινής και ασφάλειας, στην οποία ήταν μέτοχος
η σύζυγός του.
Περαιτέρω, σύμφωνα με τα πορίσματα των ελέγχων, τα μέλη
του δ.σ. της εταιρείας ελάμβαναν αποζημίωση ανά συνεδρίαση, ακόμη και στις
περιπτώσεις που τα πρακτικά υπογράφονταν διά περιφοράς, χωρίς να έχει
συνεδριάσει το δ.σ., και είχαν τοποθετηθεί από το διευθύνοντα σύμβουλο στελέχη
της επιχείρησης σε θέσεις ευθύνης (διευθυντές, γενικοί διευθυντές), οι οποίες
δεν περιλαμβάνονταν στον Εσωτερικό Κανονισμό Λειτουργίας της εταιρείας.
Οι εκθέσεις ελέγχου διαβιβάσθηκαν στους υπουργούς
Οικονομικών και Εθνικής Αμυνας, καθώς και στον αρμόδιο εισαγγελέα, για τη
διερεύνηση πιθανών ποινικών ευθυνών εμπλεκόμενων προσώπων.
Η ΕΑΒ έχει κάθε λόγο να αξιώνει να μην αντιμετωπίζεται ως
προβληματική ΔΕΚΟ, καθώς οι συμβάσεις που έχει με ξένους και εγχώριους πελάτες
αντιστοιχούν σε ανεκτέλεστο έργο περίπου 600 εκατ. ευρώ!
Σήμερα, έπειτα από εκατοντάδες αποχωρήσεις εργαζομένων
κατά την τελευταία τριετία, απασχολεί περίπου 1.300. Είναι λίγοι, καθώς έχουν
φύγει πολλοί εξειδικευμένοι σε συγκεκριμένους τύπους αεροσκαφών, εξ ου και
απαραίτητοι. Οι προσλήψεις έχουν παγώσει λόγω Μνημονίου, ενώ μερικές
εκατοντάδες έμπειροι τεχνικοί της παλιάς Ολυμπιακής, παρ' ότι θα ήταν χρήσιμοι,
το Δημόσιο επέλεξε να τους μετατάξει στην Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας. Και
αυτό παρ' ότι από την ΥΠΑ δήλωναν ότι δεν τους χρειάζονται...
Οι ελλείψεις καλύπτονται στην πρόσληψη προσωπικού μέσω
εργολάβων. Στην πραγματικότητα, πρόκειται για προσωπικό που έχει αποχωρήσει από
την ΕΑΒ και ξαναδουλεύει για την εταιρεία μέσω εργολάβου. Αλλά και με αυτό τον
τρόπο δεν καλύπτονται οι ανάγκες. Ο καλύτερος και σίγουρος πελάτης της ΕΑΒ
βλέπει να μην τηρούνται τα χρονοδιαγράμματα για τη συντήρηση των αεροσκαφών,
ενώ άλλες δουλειές έφτασε να δίνονται μέχρι και ως outsourcing σε εταιρείες
στο εξωτερικό.
Την ίδια ώρα που η εταιρεία είναι ασυνεπής προς το
κράτος-πελάτη της, λαμβάνει εύσημα από τους Αμερικανούς. Οπως για το πρόγραμμα
εκσυγχρονισμού των αμερικανικών F16 και για την κατασκευή τμημάτων του μεταφορικού C130J, που
προορίζονται και πάλι για τη διεθνή αγορά.
Το σίγουρο είναι ότι η ΕΑΒ διαθέτει τεχνογνωσία και εφ'
όσον αποκτήσει ικανή διοίκηση έχει όλες τις προδιαγραφές για να απογειωθεί. Κι
ας θέλουν μέχρι τώρα οι κυβερνήσεις να την κρατούν «καθηλωμένη».
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Παρακαλούμε τα σχόλια σας στα Ελληνικά και οχι σε greeklish.