Οι Επτά Σοφοί οι
οποίοι έζησαν και χάρισαν τη γνώση και την εμπειρία τους κατά τον 6ο και τον 7ο
αιώνα π.Χ., σύμφωνα με ιστορικές καταγραφές, αποτελούν ορόσημο στην ιστορία της
αρχαίας Ελλάδας. Δεν είναι λίγοι μάλιστα αυτοί που τους θεωρούν θεμελιωτές της
αρχαίας ελληνικής φιλοσοφίας. Για κάποιους ιστορικούς η φιλοσοφία ξεκίνησε
αργότερα, όμως οι Επτά Σοφοί είναι αυτοί που άρχισαν να θέτουν σε αμφισβήτηση
τα εδραιωμένα παλαιά αξιώματα και να επιζητούν να κατανοήσουν το μυστήριο της
ύπαρξης ώστε να δώσουν απαντήσεις σε θεμελιώδη ερωτήματα που απασχολούν τον
Άνθρωπο ακόμη και σήμερα.
Πρωταρχικό μέλημα
των Επτά Σοφών ήταν να διδάξουν πού έγκειται η αληθινή ευδαιμονία του ανθρώπου
ως πολίτη και ως ατόμου. Οι Επτά Σοφοί προέρχονταν από διαφορετικές επιστήμες (ιατρική,
αστρονομία, αρχιτεκτονική, νομικές επιστήμες κ.λ.π.) και αναζητούσαν τις
αληθινές απαντήσεις σε θέματα κοινωνικά, θρησκευτικά, πολιτικά, επιστημονικά
και ηθικά. Μέσα από τις «πνευματικές» αναζητήσεις και τα Συμπόσια των Επτά
Σοφών, «χτίστηκε» μία γέφυρα που κατάφερε να συνενώσει τις διαφορετικές φυλές
και πόλεις του Ελλαδικού χώρου. Έτσι, δημιουργήθηκε μία ευρύτερη και ιδανική
πατρίδα, κοινή για τους απανταχού Έλληνες. Είναι τόσος ο θαυμασμός των αρχαίων
Ελλήνων για τους σοφούς αυτούς άνδρες, ώστε ο Πίνδαρος, ο μέγιστος λυρικός
ποιητής της Αρχαιότητας (522 π.Χ.) δεν τους θεωρεί ως γέννημα ανθρώπων, αλλά
τους δέχεται ως γιους του Ήλιου, που με την ίδια με αυτόν ακτινοβολία, φώτισαν
την ανθρωπότητα και την καθοδήγησαν στην οδό του καθήκοντος και της αρετής.
Και είναι
πράγματι τόσο μεγάλη η επίδραση που είχε στους μεταγενέστερους η θείας
έμπνευσης βραχύλογη διδασκαλία τους, ώστε ν’ αποτελέσει σταθμό για την
περαιτέρω πνευματική εξέλιξη και διάπλαση του χαρακτήρα των ανθρώπων, να
θεωρείται δε ακόμη και σήμερα, έπειτα από 28 σχεδόν Αιώνες ως η πρώτη
πνευματική πηγή, από την οποία ξεπήδησε η αληθινή έννοια του δικαίου, της
ισότητας και της ηθικής.
Τα υπέροχα
γνωμικά τους, τα οποία ο Παυσανίας ονομάζει «ωφελήματα» για τον ανθρώπινο βίο,
οι Αρχαίοι ανέγραψαν στο τέμενος του Απόλλωνα στους Δελφούς, για να παραμείνουν
εκεί για πάντα, ως μόνιμα και αιώνια σύμβολα του Κώδικα της ηθικής δεοντολογίας
«… Εν δε τω προνάω τω εν Δελφοίς, γεγραμμένα εστίν ωφελήματα ανθρώποις ες βίον.
Γράφη δε υπό ανδρών ούς γενέσθαι σοφούς λέγουσιν Έλληνες».
Χίλων o Λακεδαιμόνιος
Ο Χίλων o Λακεδαιμόνιος ή Χείλων, γιος του
Δαμαγέτου, ήταν νομοθέτης, πολιτικός και ελεγειακός ποιητής και γεννήθηκε στην
Σπάρτη (περ. 600–520 π.Χ.).
Κατά τον Διογένη
Λαέρτιο, χρημάτισε Έφορος της Σπάρτης το 566 π.Χ., θέλοντας έτσι να ανυψώσει το
κύρος του αξιώματος αυτού. Σ` εκείνον δε αποδίδεται και η εισήγηση για τον
περιορισμό της βασιλικής εξουσίας, που έπαιξε μετέπειτα σημαντικό ρόλο στην
καθόλου εξέλιξη της πόλης του.
Ήταν περίφημος
για τη βραχυλογία του (λακωνισμός), στην οποία πράγματι ξεπέρασε τους άλλους
έξι από τους εφτά αρχαίους Έλληνες σοφούς, και η οποία, ως γνωστόν, αποτελούσε
κατά τους αρχαίους χρόνους το γνώρισμα των Λακεδαιμονίων. Η συντομία και η
περιεκτικότητα αυτή των λόγων του, τους έκανε να μοιάζουν με χρησμούς μαντείου
ή με επιγράμματα του Σιμωνίδη. Ήταν άνδρας μοναδικής σοφίας και θαυμαστός για
την ευθυκρισία του.
Παράλληλα υπήρξε
ενάρετος, ηθικός, σοβαρός και πάρα πολύ βαθυστόχαστος.
Όταν τον ρώτησαν
τι είναι το πιο δύσκολο στον άνθρωπο, απάντησε:
«Τα απόρρητα σιωπάν, χολήν ευ
διαθέσθαι και αδικούμενον δύνασθαι φέρειν». Θεωρούσε δηλαδή, ότι το πιο δύσκολο
για τον άνθρωπο, είναι να κρατάει τα μυστικά, να συγκρατεί τα νεύρα του και να
υποφέρει την αδικία.
Ο Χίλων ήταν και
ποιητής. Έγραψε περίπου 200 ελεγειακούς στίχους.
Πέθανε στην Πίσσα
της Σικελίας, σε ηλικία 80 ετών που κατά μια παράδοση σχετική, πέθανε από την
υπερβολική χαρά του, όταν αγκάλιασε τον γιο του, ο οποίος γύρισε από τους
Ολυμπιακούς αγώνες, νικητής στο άθλημα της πυγμαχίας . Το επίγραμμα που χάραξαν
στον τάφο του ήταν: «Μακάρι κι εμείς να είχαμε τέτοιο θάνατο».
Μετά τον θάνατό
του, οι Σπαρτιάτες συμπολίτες του, του έστησαν μέγα άγαλμα, στη βάση του οποίου
χάραξαν το ακόλουθο επίγραμμα: «Τόνδε δορυστέφανος Σπάρτα Χείλων εφύτευσεν, ος
επτά σοφών πρώτος εφύ σοφός», που σημαίνει: «Αυτόν εδώ τον Χίλων, η πολεμόχαρη
η Σπάρτη γέννησε, που αναδείχθηκε ο πρώτος, κατά τη σοφία, από τους εφτά
σοφούς».
Στην προμετωπίδα
του ναού του Απόλλωνα, στους Δελφούς, είχαν αναγραφεί τα τρία περιφημότερα ρητά
του: «Μηδέν αγάν», δηλαδή «Τίποτε το καθ` υπερβολή» (να μην κάνεις ή να μη
λες), «Γνώθι σαυτόν» = «Γνώρισε τον εαυτό σου» και «Εγγύα παρά δ` άττα» = «Η
εγγύηση φέρνει στην καταστροφή».
Αποφθέγματα του
Χίλωνα του Λακεδαιμόνιου
• Γνώθι σαυτόν. Να γνωρίζεις τον
εαυτό σου.
• Ατυχούντα μη επιγελάν. Εκείνον που
ατύχησε να μην τον περιγελούμε.
• Χαλεπώτατον το γνώσκειν εαυτόν.
Πολλά γαρ υπό φιλαυτίας έκαστον εαυτώ προστιθέναι. Δυσκολότατο είναι να
γνωρίσει κανείς τον εαυτό του. Διότι κάθε ένας, λόγω του εγωισμού του,
προσθέτει πολλά καλά στο άτομό του (που δεν τα έχει).
• Κάλλιστον είναι βασιλέα τον μη
μόνον του φοβερόν είναι φροντίζοντα. Πάρα πολύ κακός είναι ο βασιλιάς εκείνος,
ο οποίος φροντίζει να μην προξενεί μόνο φόβο.
• Τον άρχοντα χρήναι μηδέν φρονείν
θνητόν αλλά πάντ’ αθάνατα. Ο άρχων πρέπει τίποτα να μην σκέπτεται σαν θνητός,
αλλά σάν αθάνατος.
• Γήρας τιμάν. Να τιμάς τα γηρατειά.
• Τον τεθνηκότα μη κακολογείν.
Εκείνον που έχει πεθάνει να μην τον κακολογείς.
• Ταχύτερον επί τας ατυχίας των φίλων
η επί τας ευτυχίας πορεύεσθαι. Να πηγαίνεις πιο γρήγορα στις δυστυχίες των
φίλων σου, παρά στις ευτυχίες.
• Ζημίαν αιρείσθαι μάλλον, ή κέρδος
αισχρόν. Η μεν άπαξ ελύπησε. Το δε δια παντός. Να προτιμάς την ζημιά, από το αισχρό
κέρδος. Γιατί η μεν ζημιά μία φορά προξενεί λύπη, ενώ το τέτοιου είδους κέρδος
σε λυπεί συνεχώς.
• Γλώττης κρατείν και μάλιστα εν
συμποσίω. Να συγκρατείς την γλώσσα σου και προπάντων σε συμπόσια.
• Μη προτρεχέτω η γλώττα της
διανοίας. Να σκέφτεσαι πριν μιλήσεις.
• Εν λιθίναις ακόναις ο χρυσός
εξετάζεται διδούς βάσανον φανεράν. Εν δε χρυσώ ανδρών αγαθών τε κακών τε νους
έδωκ’ έλεγχον. Ο χρυσός ελέγχεται πάνω σε πέτρινα ακόνια, δίδοντας έτσι
απόδειξη της γνησιότητάς του. Πάνω όμως στον χρυσό, η λογική ελέγχει τον
χαρακτήρα των καλών και των κακών ανθρώπων.
• Χρόνου φείδου. Να ξοδεύεις με
σύνεση τον χρόνο σου.
• Μηδέν άγαν. Μην καταφεύγεις σε
υπερβολές.
• Εγγύα παρά δ` άττα. Η εγγύηση
φέρνει στην καταστροφή.
• Σπεύδε βραδέως. Συντόμευε ότι
κάνεις, αλλά χωρίς να βιάζεσαι πάνω σ` αυτό.
• Μη επιθυμείν αδυνάτων. Να μην
επιθυμείς όσα είναι αδύνατον και να τα πετύχεις.
• Θυμού κράτειν. Να συγκρατείς τον
θυμό σου.
Πηγή: apodimos.com
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Παρακαλούμε τα σχόλια σας στα Ελληνικά και οχι σε greeklish.