Η Πολεμική Αεροπορία θέλει να πραγματοποιήσει άσκηση ρουτίνας στον Ελληνικό εναέριο χώρο. Για να σηκωθούν τα αεροσκάφη, η Ελληνική Πολεμική Αεροπορία είναι υποχρεωμένη να ζητήσει άδεια από το FIR Αθηνών που ελέγχεται από τη Ρώμη, τα Τίρανα, τη Σόφια, ή την Κωνσταντινούπολη.
Μοιάζει σενάριο επιστημονικής φαντασίας αλλά δεν είναι. Η Ελλάδα έχοντας προχωρήσει αναιτιολόγητα στη μείωση των τελών υπερπτήσεων που εισπράττει, μειώνει κατ’επέκταση και τα έσοδα του ελληνικού κράτους που προορίζονται για επενδύσεις, για εκπαίδευση και αναβαθμίσεις στα συστήματα ραντάρ, το λογισμικό, κ.ά.. Η μείωση αυτή, στα μάτια της Ευρωπαϊκής Επιτροπής είναι και μείωση πτητικής ασφάλειας, υποβάθμιση της ελληνικής αεροναυτιλίας, ανάβοντας το πράσινο φως για την παραχώρηση του ελέγχου του εναερίου χώρου σε άλλο κράτος. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει ήδη κάνει σύσταση να διερευνηθεί η δυνατότητα του κατά πόσο μπορεί να αναλάβει ένα γειτονικό κράτος το δικό μας FIR, αλλά η σύσταση μπορεί να γίνει απόφαση.Ο κίνδυνος είναι ορατός και πραγματικός σύμφωνα με την Ένωση Ελεγκτών Εναέριας Κυκλοφορίας που εξέδωσε και σχετικό Δελτίο Τύπου γνωστοποιώντας την κρισιμότητα της κατάστασης. «Η Ελλάδα θα γίνει έρμαιο στα χέρια της χώρας που θα ασκεί τον εναέριο έλεγχο», σημειώνει ο κ. Πέτρου, Γενικός Γραμματέας της Ένωσης. Θέμα λανθασμένων πολιτικών χειρισμών, έλλειψης πολιτικής βούλησης ή απλής αμέλειας;
Ας πάρουμε όμως τα πράγματα από την αρχή. Τα 2/3 του FIR Aθηνών είναι διεθνής εναέριος χώρος που ανήκει στον ICAO και έχει παραχωρηθεί στην Ελλάδα για έλεγχο με την υποχρέωση να τηρεί τους διεθνείς κανονισμούς εισπράττοντας και τα αντίστοιχα έσοδα. Στο πλαίσιο αυτό, η Εθνική Εποπτική Αρχή της Ελλάδας καταθέτει το λεγόμενο Σχέδιο Επιδόσεων το οποίο όμως αυτή τη φορά δεν έγινε αποδεκτό από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Ουσιαστικά, η ευρωπαϊκή Επιτροπή απέρριψε τους στόχους αξιολόγησης αεροναυτιλίας που έστειλε η χώρα μας, ισχυριζόμενη την ανεπάρκεια των υπηρεσιών που προσφέρει η ελληνική αεροναυτιλία. «Σύμφωνα με την Επιτροπή, η αδυναμία εκπλήρωσης των στόχων σημαίνει την ανεπάρκεια ασφαλών και αξιόπιστων πτήσεων από πλευράς της Ελλάδας. Η σύσταση της Επιτροπής για ανάληψη του ελέγχου του εναερίου χώρου μπορεί κάλλιστα να γίνει απόφαση», αναφέρει ο κ. Πέτρου. «Βάσει κανονισμού, προβλέπεται ότι αν δεν επιτευχθεί σε εθελοντική βάση μια τέτοια συμφωνία, η Επιτροπή θα επιβάλλει η ίδια την παραχώρηση του ελέγχου σε γειτονικά κράτη όπως τα Σκόπια, η Ιταλία, η Βουλγαρία, ή η Τουρκία».
Το καθ’ύλην αρμόδιο Υπουργείο (το Υπουργείο Μεταφορών, Υποδομών και Δικτύων) προωθεί τη ρύθμιση που θα επιτρέψει στην Ελλάδα να εναρμονιστεί με την ευρωπαϊκή νομοθεσία αλλά το Υπουργείο Οικονομικών επικαλούμενο οικονομικούς λόγους δε συνυπογράφει. «Πάντως, αν δε στείλουμε αναθεωρημένο και αξιόπιστο σχέδιο επενδύσεων, θα έχουμε μεγάλο πρόβλημα» λέει ο κ. Πέτρου.
Αντιλαμβάνεται κανείς τις επιπτώσεις εκχώρησης του ελέγχου εναερίου χώρου και τους κινδύνους που ελοχεύουν για τη χώρα μας. Τα ζητήματα που προκύπτουν δεν είναι μόνο εθνικά. Σε οικονομικό επίπεδο, η Ελλάδα θα χάσει τα έσοδα που εισέπραττε από τις πτήσεις και θα τα λαμβάνει η χώρα ανάληψης του εναερίου χώρου και μάλιστα με την τιμή των τελών που επιβάλλει η ίδια, επιβαρύνοντας περαιτέρω και τις αεροπορικές εταιρίες, δεδομένου ότι οι άλλες χώρες έχουν υψηλότερα τέλη υπερπτήσεων.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Παρακαλούμε τα σχόλια σας στα Ελληνικά και οχι σε greeklish.